Balletjes in Rode Saus

Hoi!

Zoals beloofd, na een veel te lange tijd eindelijk weer eens een Budgetmeal.
Speciaal voor jullie heb ik vandaag een recept dat ik van mijn moeder heb en zij weer van haar moeder. Het recept dat ik voor jullie heb, is: Balletjes in Rode Saus. Ik kan echt genieten van deze maaltijd. Daarnaast is dit recept helemaal niet duur en ook helemaal niet moeilijk om te maken.

Wat heb je nodig voor twee personen:

  • 1 pakje Tomato Frito – Heinz – € 0,49
  • 270 g Gehakt – Jumbo – € 1,60
  • 140 g Witte rijst – Jumbo – € 0,69
  • 1 pot (330 g) Erwten – Jumbo – € 0,79

Uit je kast:

  • Kruiden
  • 0,5 bouillon blokje
  • Boter of olie
  • Suiker

Prijs totaal: € 3,57
Prijs per persoon: € 1,79

Prijs totaal alleen wat je gebruikt: € 3,12
Prijs per persoon alleen wat je gebruikt: € 1,56

Ik gebruik zelf voor dit gerecht altijd rundergehakt. Dit gehakt moet je even kruiden voor wat smaak. Hiervoor heb je dan ook de kruiden uit je kast nodig.
Je kunt ook half om half (ook wel gemengd) gehakt gebruiken. Dit gehak heeft van zichzelf al meer smaak en hoef je meestal dan ook niet te kruiden.

Het recept:

  1. Kruid het rundergehakt. Hiervoor kun je peper, zout, paprikapoeder OLYMPUS DIGITAL CAMERAen een beetje nootmuskaat gebruiken.
  2. Maak van het gehakt kleine balletjes van ongeveer 3 cm. Zie de foto.
  3. Zet water op het vuur voor de rijst. Wanneer het water kookt, voeg je de rijst toe en volg je de instructies op het pak op. Ga in de tussentijd gewoon door met de volgende stappen.
  4. Doe de erwtjes in een pan en laat deze gedurende de volgende stappen op een laag vuurtje staan. Let op dat de erwtjes niet koken.
  5. Verhit een braadpan of hapjespan en voeg boter of olie toe. Braad de balletjes aan zodat ze rondom goudbruin zijn. Houd er rekening mee dat wanneer je de balletjes wil omdraaien je ze makkelijk kapot kunt maken. Wees dus voorzichtig.
  6. Doe de Tomato Frito bij de gehakballetjes en verwarm het geheel op een laag vuurtje.
    Kijk uit: als je de saus laat koken, gaat deze spetteren. Gezien de rode kleur van de Tomato Frito zou ik je witte kleding voor de zekerheid aan de kant leggen.
  7. Voeg eventueel afhankelijk van de smaak een half bouillonblokje toe aan de saus.
  8. Breng eventueel na het afgieten de erwtjes op smaak met een beetje boter en suiker.
  9. Eet smakelijk!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zoals je ziet: een makkelijk en goedkoop gerecht. Laat me weten wat jullie van dit gerecht vinden en wat jullie er zelf van gemaakt hebben. Post een bericht of foto van jouw bord met Balletjes in Rode Saus op de Facebookpagina van Students Budgetmeals of op Twitter met @SBudgetmeals en #StudentsBudgetmeals. Ik ben benieuwd.

Liefs, M

3 gedachtes over “Balletjes in Rode Saus

  1. Pingback: Groentesoep | Students Budgetmeals

Plaats een reactie